A győri regény


Ifjú férfi főszereplőnk helyzete ideálisnak tűnhet: szerelmes Tündébe, a csinos, fiatal festőművészbe, miközben izgatottan várja, hogy végre megjelenjen az első könyve, melynek éppen a bemutatóját szervezi. Gondtalanul, kedve szerint jár-kel a városban, önbizalommal, teljes szabadsággal, a nappali és az éjszakai séták ösztönző gondolataival, kósza, társas kalandok közepette. Az ég tündöklően kék, a nap ragyog, a természet kinyitja a friss parkokat és ligeteket, a barátokkal pedig le kell ülni, mert mindig akad valami sürgős megbeszélnivaló erről a világról, amely annyira észvesztően gyönyörű.

Ifjú férfi főszereplőnk helyzete cseppet sem ideális: szerelmes Tündébe, aki maga a megtestesült rejtély, miközben más férfiakkal találkozik. Valaki névtelen leveleket küld, amelyeket hősünk képtelen értelmezni. A könyvbemutató sikere erősen kétséges, ráadásul a munkanélküli szabadság közelgő anyagi gondokkal fenyeget. A séták magányosak, kegyetlenül forrón tűz a nap. A barátok részeges életművészek, és nincsen senki, aki a legfontosabb kérdésekben segíteni tudna. Pedig olyan sok mindent ki kellene még deríteni erről a világról, amely annyira észvesztően szomorú.


​„Nincsen semmi jelentősége, hogy a Révai utcától a Szent István útig szeretlek, végig az Aradi vértanúk útján a Bajcsy-Zsilinszky utcáig, de lehetne ez bármelyik tetszőleges kereszteződés, a Móricz Zsigmond rakpart és a Vörösmarty utca, az Árpád út és a Tartsay Vilmos vagy éppen a Babits Mihály, a Hold, vagy a Fészek, ezek az eldőlt háromszögek, amelyekben szeretlek, a révfalusi híd középpontjának, a Kálvária utca középpontjának, a Tihanyi Árpád út középpontjának összekötésével létrehozott tátongás, amelyben szeretlek, ezeknek mind semmi jelentősége, tényleg, mert egyszerre és korlátlan mennyiségben jelen van mindenütt ez a fényes dolog, amire gondolok így a szavak hálátlan hiányában, mindenütt, és csak bele kell gyalogolnunk, épp csak oda kell nyújtanunk magunkat egy kicsit, és máris lángokban az egész város, és a vége mindig ugyanaz, mint most is, hogy megérkezünk, és te csak állsz, Tünde, állsz azzal a legfelsőbb rendből nyíló szemeddel, amelyben máris az október nyirkossága könnyezik, és én nem tudom, mit beszélek…”


A könyv fülszövege:

Szerelemről írni nehéz, főleg, ha halálosan és a feje búbjáig elmerül benne az ember, és elindul a legmélye felé. Milyen átélni ezt a megfoghatatlan minőséget, elmenni a végsőkig, majd szótlanul térdre rogyni? De ebben a regényben sokkal többről van szó, az ifjúság mámoráról, a gyönyörűségtől túlcsorduló pillanatokról, a levegő után kapkodásról, a korszakról, a válságról, amit mindenki átél, és míg néhányan csendesen izzanak, mások azonnal pernyévé égnek és szétszóródnak a levegőben.

Egy ember, látásmódjának megrendítő szépségével, gyenge-ségeivel, hibáival, kedvességével, derűjével, melankóliájával és őrületeivel együtt. Egy szerelem, amelyben lepkeszárnyak verdesnek, növényi kacsok fonódnak, galaktikus ködök és napkitörések kavarognak. Egy város, aminek a térképe meg-elevenedik ebben a lüktető és szikrázó atmoszférában. Nincsen zug, ami kimaradna, lehetőségek és variációk bukkannak fel minden sarkon, minden hűs falban és nedves macskakőben.

Mészáros Urbán Szabó Gábor mesterien teremt hangulatot; ahogy haladunk a történetben, a valóság vibrálni kezd, és titkok lebegnek előttünk, amelyeknek akaratlanul is a nyomába eredünk. Már nem tudunk szabadulni ebből a különös és éteri világból, ami éppen olyan, mint amilyennek megszoktuk, csak épp olyasvalaki szemén át nézzük, aki jóval többet lát belőle, és aki ezt az univerzális, mindenben és mindenhol felismert sajgó szépséget olyan szelíden és gyengéden tárja elénk, hogy ettől szinte megtisztulunk.

A regény megrendelhető az ismert online könyvesboltokban (Bookline, Líra, Libri, stb. ) valamint a Napkút Kiadó oldalán:

https://napkut.hu/meszaros-urban-szabo-gabor-a-gyori-regeny-605